BIST 9.717
DOLAR 32,55
EURO 34,94
ALTIN 2.441,88
HABER /  MAGAZİN  /  KÜLTÜR VE SANAT

Mimar Sinan sergisi açıldı

Mimar Sinan, ölümünün 427. yılında “Sinan ve Mimari Dehanın Şaheserleri” sergisiyle anılıyor

Abone ol

Sinan hakkında bugüne kadar düzenlenmiş bu en kapsamlı ve multi-teknolojik sergi, MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’nde kapılarını açtı.

Sergide ayrıca Türk Hava Yolları ana sponsorluğunda gerçekleştirilen “5 Asır Sonra Sinan'ın Minarelerinden 4 Mevsim İstanbul” belgeseli de gösterime giriyor.

Yaratıcı dehasıyla klasik Osmanlı mimarisinde hayata geçirdiği eşsiz yapıtlarını hem kültürümüze hem de dünya mimarlık mirasına kazandıran Mimar Sinan, MSGSÜ, Mimar Sinan Araştırma ve Uygulama Merkezi, MSGSÜ İç Mimarlık Bölümü ve Allevents ortaklığında, Türk Hava Yolları gibi alanında öncü, birçok önemli kurum ve kuruluşun sponsorluk desteğiyle düzenlenen “Sinan ve Mimari Dehanın Şaheserleri” sergisi ile anılıyor.

9 Nisan – 31 Mayıs 2015 tarihleri arasında İstanbul’daki MSGSÜ Tophane-i Amire KSM’de, ardından da Türkiye’nin ve dünyanın farklı kentlerinde organize edilecek olan “Sinan ve Mimari Dehanın Şaheserleri” sergisinin teknolojik uygulama tasarımları ise Awesome Broduction imzasını taşıyor.

Sergi, Sinan’ın mimar, şehirci, mühendis ve örgütleyici büyük bir usta olma sürecindeki üstün mimari ve sanatsal dehasına zemin hazırlayan dönemin sosyal, kültürel ve mimari çehresini, Hassa Mimarlar Ocağı’ndaki takım çalışmasını ve eserlerinin yapım aşamalarını derinlemesine analiz ederek, dönemin hikâyeleri ve öne çıkan karakterleri ile tüm ziyaretçileri etkisi altına alacak bir hayat öyküsü ortaya koyuyor.

Bir klasiği, şimdiye kadar alışılmış sunumlarının ötesinde, modern bir anlatımla, ilgi çekici ve bilinmeyen hikâyeleriyle anlatan sergide mimarlık ve mühendislik dehası Sinan, yaşadığı dönem ve coğrafyanın etkileşimleriyle, himayecisi olan saray erkânı ile ilişkisiyle ve kendi ağzından otobiyografisiyle tanıtılarak her yaştan, her konumdan ve her bilgi düzeyinden izleyiciye ulaşmak hedefleniyor.

ç boyutlu görsellerden animasyonlara, dijital haritalarda Sinan eserlerinin takibinden dokunmatik ekranlarda interaktif okuma ve incelemelere kadar çok çeşitli yöntemin kullanıldığı sergide, izleyicilerin Mimar Sinan’ı panolar, dijital gösterimler ve Can Gürzap’ın seslendirmesiyle kulaklıklardan takip edebilmeleri de mümkün. Araştırmacı, öğrenci ve uzmanların oturup inceleme yapabilecekleri, arşiv nitelikli bir masanın da bulunduğu sergide sözlük/sözcük oyunları, dönemin inşaat aşamalarını aktaran canlandırılmış minyatürler, resimler ve müzikler, meraklıları ve çocuk izleyicileri 16. yüzyıla doğru enfes bir yolculuğa çıkarıyor.

Serginin bölümleri;

15. yüzyılda inşa edilen MSGSÜ Tophane-i Amire binasının toplam 2000 metrekarelik görkemli sergileme alanında gerçekleştirilen sergide, usta yaratıcının tüm dünya mimarlarına esin kaynağı olan hayatı ve eserleri şu başlıklar altında anlatılmakta:

‘Sinan’ı Anlamak’

Mimar Sinan’ı her zaman sunulan, bilindik ya da tek taraflı anlatımın ötesinde; kendi ağzından, farklı bakış açılarından ve coğrafyalardan, zaman içinde ona mal edilmiş efsanevi özelliklerden görmek, dinlemek fırsatı sunan bu bölüm, mimarlık dehasının hayatına ve onu Sinan yapan özelliklere genel bir bakış sunuyor.

‘Kültürel Etkileşimler’

İzleyicilerin yaşadığı coğrafya ve kültürün etkileri ile büyük mimara yeni bir gözle bakmasını sağlayacak olan bu bölüm Sinan’ı ve eserlerini, geçmişiyle, yaşadığı 16. yy. içinde parlayan diğer kültürlerle karşılaştırarak görme olanağı sunuyor. Sinan’ın çağdaşı Palladio ile karşılaştırıldığı, aynı dönemde İstanbul’un ve Venedik’in benzer yönlerini ortaya konduğu, detaylı bir şema üzerinde aynı çağda Doğu, Batı ve Osmanlı tarih ve sanatının aktarıldığı bu bölüm geçmişin ve çevrenin mimari eserler üzerindeki ilgi çekici etkilerini izleyicilere aktarmayı hedefliyor.

‘Mimari Adap’

İzleyicilerin, Sinan’ın eserlerine, mimarlığın altında yatan hiyerarşik, kültürel, coğrafi, dini, yapısal adap kodlarını çözerek bakma imkânı bulabileceği bu bölümde, ışıklı piramitler, çizimler, haritalar ve seslendirmeler aracılığıyla, mimaride birinci dereceden etkisi olan kurallar ile dönemin toplumsal dokusunun dini yapıları nasıl şekillendirdiği aktarılıyor.

‘Himayeciler ve Mimar Sinan’

Bu bölümde ziyaretçiler mimarlığın destekçilerle var olduğu bir dönemde yapıların ortaya çıkmasında en önemli etken olan himayecilerin sponsorluk süreçlerini, mimarbaşıyla ilişkilerini, bulundukları statüye göre şekillenen eserlerin hikâyelerini seslendirme aracılığıyla dinleme, dönemde kadının yeri ile himayeci kadınların hikâyelerini illüstrasyonlar aracılığıyla izleme olanağı buluyor.

‘Hassa Mimarlar Ocağı’

İzleyicilerin Sinan’ı, kendisinden önce gelen ve kendisiyle birlikte gelişip büyüyen Hassa Mimarlar Ocağı’ndan ayrı tutmadan, mimari ve şehir planlamasının, bir ekip işi olduğunu ve bu düzenin nasıl yürüdüğünü fark ederek değerlendirebileceği bu bölüm, Sinan’ın meslektaşlarını, usta ve işçilerini, dönemin inşaat süreçlerini, bu süreçlerin devlet mekanizması ile bağlarını, canlandırılmış minyatürler aracılığıyla izlenebileceği bir projeksiyondan 16. yüzyılın yapı dünyasının kapılarını aralıyor.

‘Haritalar ve Siluetlerde Sinan’

Sinan’dan önce, Sinan sonrası ve bugün olarak üçe ayırabileceğimiz İstanbul şehir siluetinin gravürler ve fotoğraflar aracılığıyla kavranabileceği görsellerden oluşan bir gösterimin sunulduğu bu bölümde Sinan’ın şehir topoğrafyası ve peyzajına uyumlu, çağının ihtişamını yansıtan yeni şehircilik anlayışını görsel olarak algılamak mümkün. Bu bölüm izleyicileri yüzyıllar arası bir İstanbul yolculuğuna çıkararak, haritalar, gravürler, resimler, müzikler ve şiirlerle bir saltanat şehrinin şekil değiştirişine şahit olmalarını sağlıyor.

‘Mimar Sinan Sözlüğü’

Bu bölümde dönemin mimari ve kültürel kimi sözcükleri ile oyunlar, sorular ve bulmacalar yer alıyor.

‘Mimar Sinan Mercek Altında’

Sinan’ı daha profesyonel bir merakla incelemeyi tercih edenler için düşünülmüş olan bu bölümde, mimarın külliyatı, otobiyografisi, dönemin Hassa Mimarlar Ocağı görevlendirme ve ödeme tabloları, yapıların kroki, plan, gravür ve fotoğrafları 28 metre uzunluğundaki dev bir masada, ekranlar, mercekler ve kataloglar aracılığı ile aktarılıyor. 

‘Kubbe Mapping’ (Kartografya)

Bu bölümde, Sinan’ın yapılarındaki kubbelerin inşa süreçleri MSGSÜ Tophane-i Amire binasının tek kubbesinde video-mapping yöntemi ile aşama aşama ve üç boyutlu olarak izleyiciye aktarılıyor.

‘5 Asır Sonra Sinan’ın Minarelerinden 4 Mevsim İstanbul Belgeseli’

Sergide ayrıca, Türk Hava Yolları ana sponsorluğunda gerçekleştirilen ve Sony’nin teknoloji sponsorluğunda hazırlanan ‘5 Asır Sonra Sinan’ın Minarelerinden 4 Mevsim İstanbul Belgeseli’ de gösterime giriyor.Belgesel, Sinan'ın İstanbul'daki camilerinin minarelerinden 12 ay boyunca yılın 4 farklı mevsiminin çekimlerinden oluşan 4K çözünürlüğünde 16 dakikalık hızlandırılmış bir çekimden oluşuyor. Proje süresince 170.000 İstanbul fotoğrafı çekilen belgeselin film aşamasında ise 21.000 kare fotoğraf kullanılmış.

Sergi çerçevesinde düzenlenecek konferanslar, konserler, turlar, firma lansmanları ise organizasyonun diğer önemli ayakları olarak sergiyi desteklerken, İstanbul’da Sinan zamanının en etkili şekilde yaşatılmasına da olanak sağlıyor.

“Sinan ve Mimari Dehanın Şaheserleri”sergisinin MSGSÜ Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’nden sonra, 2015 ve 2016 yılları boyunca Ankara, Bursa, Kayseri, Eskişehir’in yanı sıra, uluslararası platformlarda da dolaştırılarak, Avrupa, Amerika, Ortadoğu veUzakdoğu ülkelerinin önemli kentlerinde izleyicilerle buluşturulması planlanıyor.  Sergi yurt içi ve yurt dışındaki dolaşımını tamamlandıktan sonra tüm envanter ve materyalleri şu anda yapım hazırlıkları devam eden MSGSÜ Mimar Sinan Araştırma Merkezi ve Müzesi’ne bağışlanacak.