BIST 9.916
DOLAR 32,45
EURO 34,74
ALTIN 2.438,19
HABER /  RAMAZAN

Teravih namazı saatleri kaç rekattır nasıl kılınır?

Enderun ve hatimli teravih namazı nasıl kılınıyor İstanbul'da hangi camide mukabele yapılıyor? Enderun ve hatimli teravih namazının kılınışını ve kaç rekat olduğuna dair tüm bilgileri derledik.

Abone ol

İSTANBUL'da Ramazan boyunca hatimli ve enderun usulü teravih namazı kılınıyor. Peki teravih namazı kaç rekattır ve nasıl kılınır? yatsı ezanı saatleri ile birlikte teravih nazının kılınışını ayrıntılı olarak sizler için hazırladık.

Ramazan ayında İstanbul'daki camilerin teravih namazı ve mukabele programları belirlendi. İstanbul Müftüsü Rahmi Yaran mukabele yapılan camiler hakkında bilgi verirken siteden de o camilerin listesi yayınlandı.

Bu sene İstanbul'daki 81 camide hatimle teravih kılınıyor. Her akşam Kur'an'ın bir sayfası okunarak ramazan sonunda Kur'an baştan sona okunmuş olur.

TERAVİH NAMAZI KAÇ REKAT NASIL KILINIR?

Teravih namazı Ramazan ayı boyunca her gece kılınan namazdır, önemi de Ramazan'da kılınmasından ileri gelir.

Peki teravih namazı kaç rekattır, nasıl kılınır, ayrıntılı olarak internethaber.com sitesi sizin için derledi.

Teravih namazı 20 rekattır ve toplu olarak kılınması tavsiye olunur, kadınlar da camilere giderek teravih namazı kılabilirler. Teravih namazı akşam namazından sonra kılınır, Peygamberimiz bu namazı geceleyin kılardı.

Peygamber Efendimiz teravihi cemaatle kıldırdıkları zaman 8 rek'at olarak kıldırmışlar, Ashâb da evlerinde bu namazı 20 rek'ata tamamlamışlardır.

20 rek'atın tamamının mescidde kılınmaya başlaması, Hz. Ömer zamanından itibarendir. O zaman Sahâbeden buna muhalefet eden hiç kimse çıkmamış, bir nevi icma' hâsıl olmuştur. Zamanımıza kadar da bu şekilde kılınmaya devam edilmiştir.

TERAVİH NAMAZI SAATLERİ

Teravih namazının vakti, yatsı namazından sonra başlar, sabah namazı vakti girinceye kadar devam eder. Teravih namazı yatsıya tâbi bir sünnet olduğu için, vitir namazı teravihten sonra kılındığı gibi, önce de kılınabilir. Âdet olan, teravihi önce kılıp vitri sonra kılmaktır.

Bu sebeble teravihin bir kısmında imama yetişen bir kimse, imam vitre kalkınca imamla beraber önce vitri kılıp sonra teravihten kılamadıklarını kazâ etmesi câizdir.

Teravih namazı vakti içinde kılınmazsa, vakti dışında ne cemaatle, ne de tek başına (münferiden) kazâ edilmez.

TERAVİH NAMAZI KILINIŞI AYRINTILI OLARAK NASILDIR?

* Teravihi en faziletli kılma şekli, 10 selâm ile ikişer rek'atlar halinde kılmaktır. Yaygın olan kılma şekli ise, 4 rek'atta bir selâm vermek suretiyle kılmaktır. 6 rek'atta bir selâm vererek de kılınabilir.

-Teravihi iki rek'atta bir oturmak suretiyle tek selâmla 20 rek'at birden kılmak da mümkündür. Ancak gece namazlarını 8 rek'attan çok olarak bir selâmla kılmak mekruh olduğundan teravihi de bu tarzda kılmamalıdır.

-Teravih kaç selâmla kılınırsa kılınsın, iki rek'atta bir mutlaka oturarak kılınmalıdır.

-Eğer iki rek'attan sonra oturmayıp 4 rek'atta bir oturulmuş ise, o 4 rek'atlar iki rek'at sayılır. Selâm verilmese bile, her iki rek'at sonunda mutlaka oturulmalıdır.

* Teravih kelimesinde rahatlama mânası vardır. Bu sebeble 4 rek'at başında selâmdan sonra biraz oturularak rahatlanmalıdır. Bu süre içinde istiyen kendi kendine bir şeyler okur. Yahut tefekkür eder. Yahut da tesbihte bulunur. Bunlarda, namaz kılan kimse muhayyerdir. Memleketimizde ise, ekseriya müezzinler, cemaatın da iştirâkiyle sesli olarak salâvat okur, cehrî zikir yaparlar.

* Teravih namazı dörder dörder kılınıyorsa ilk oturuşta Tahiyyat'dan sonra salâvatlar da okunur. Bu, sünnet-i müekkededir. Hattâ bâzı müctehidlere göre farzdır. Cemaat usansa bile, imam bunları terkedemez. Ayrıca 3. rek'atın başında da Fâtiha'dan önce yine Sübhâneke okunur.

* Teravihi hatim ile kılmak da sünnettir. Cemaate ağır gelmesi sebebiyle hatimle kılmak sünneti terkedilmez. Bir beldenin bir camiinde bu sünnet mutlaka yerine getirilmelidir.

* Yatsının farzını tek başına kılan kimse teravihi cemaatle kılabilir. Ancak yatsının farzı cemaatle kılınmadan teravihin cemaatle kılınması caiz olmaz.

* Cemaatin memnun olması için imamın kırâet ve rükünleri sür'atle yapması mekruhtur. Mes'ûliyet duygusu taşıyan bir imam, çabuk kıldırayım diye kırâeti anlaşılmaz hâle getirmekten, ta'dîl-i erkânı terkten, tesbih sayılarını üçten az yapmaktan kaçınır.

* Hatimle namaz kıldıran imam, hatmi Ramazan-ı şerîf'in 27. gecesi tamamlamalıdır. Hatimle kılınmıyorsa Fîl sûresinden aşağısını okumak, tek sûre ve karışık âyetler okumaktan daha faziletlidir. Böylece rek'at sayısı da daha kolay bilinir.

* Bir özür olmaksızın teravihi oturarak kılmak câiz ise de, fazilet ve sevabını azaltır.

İmam kendisinde özür olsun olmasın teravihi oturarak kıldırabilir. Cemaat ise ayakta kılarlar. Ancak ayrılık olmasın diye cemaatın da oturarak kılmaları müstehab olur.

* Teravihi ve vitri başka başka imamlarla kılmak câizdir.

* Uyku iyice bastırmış halde teravih kılmak mekruhtur.

* Vitir ile teravih arasında biraz oturmak da müstehabdır.

* Teravihi cemaatle kılan, vitri de cemaatle kılacağı gibi, yalnız başına da kılabilir.

* Teravih namazının her iki rek'atında teravih namazına niyet etmek gerekmez.

Çünkü 20 rek'attan ibaret teravih namazı, bir tek namaz hükmündedir. Bunun için namaza başlarken yapılan niyet kâfidir.

HATİMLİ TERAVİH NAMAZI KILINAN CAMİLER LİSTESİ

ENDERUN USULÜ TERAVİH NAMAZI HANGİ CAMİLERDE KILINIYOR?

Peki Enderun usulü teravih namazı nasıl kılınıyor ve bu sene hangi camilerde bu yapılıyor? İstanbul müftülüğü enderun usulü teravih namazı kılınan camilerin listesini de yayınladı.

İSTANBUL'da bu sene enderun usulü teravih namazı 24 camide kılınıyor.  Enderun usulü teravih namazı Osmanlı dönemine ait bir uygulama. Musiki kabiliyeti yüksek kişilerin makamdan makama geçişler yaparak gerçekleştirdiği enderun usulü teravih 24 camide yapılıyor. 

ENDERUN USULÜ TERAVİH NAMAZI KILINIŞI

Enderun usulü, iki şekilde uygulanıyor. Birincisi imam müezzin topluluğunu makam geçkileri ile yönlendirir, ikincisinde ise makamlar arasındaki geçkileri müezzinler sağlar. İlk gecede müezzinler geçkileri sağlar. Fatiha'dan sonra okunan zamm-ı sureler rastgele seçilmiyor.

Manalarına bakılarak tertip ediliyor. Örneğin rahmet ayetleri, tesbih ayetleri ya da Hz. Muhammed (sav)'den bahseden ayetler tercih ediliyor. İlk on günde Ramazan ayına ulaşmaktan duyulan sevincin dile getirildiği ilahiler, ikinci on günde Allah'tan rahmet ve merhamet niyaz eden ilahiler söyleniyor. Son on günde ise Ramazan'ın uğurlanmasından duyulan hüzünlü ilahiler meşk ediliyor.

KADINLAR İÇİN MUKABELELER ERKEN BAŞLIYOR

Yaran, yine kentteki 3 bin 200'ü aşkın camide mukabele yapılacağını anlatarak, "Bazı camilerimizde birden fazla mukabele okunacak. Bayram hazırlıkları nedeniyle hatimin önce bitmesi için kadınlara yönelik mukabeleler ramazandan birkaç gün önce başlayacak. 11 camide tefsirli mukabele olacak. Burada sadece dinlemeyle geçmeyip, anlama noktasına gidilmiş olacak. Yine evlerde de mukabele okunuyor. Mukabelenin mekanı önemli değil. Varlıklı aileler buna öncülük ederler. Biz camilerimizi mukabele için açıyoruz." diye konuştu.

HANGİ CAMİLERDE İTİKAFA GİRİLEBİLECEK

İtikafın da ramazana özel bir uygulama olduğunu dile getiren Yaran, şunları kaydetti:

"İtikaf için 249 camimiz var. İtikafta, Allah'ın huzurunda olduğumuzu düşünerek hayatımızı gözden geçirebiliriz. Ramazandaki itikaf peygamberimizin sünnetidir. Hazreti Muhammed, ramazanın son 10 gününde günün 24 saatini mescitte geçirmiştir. İtikaf 'hadi beraber olalım, birlikte muhabbet ederiz' yeri değildir. İtikafta, ehli için başkalarına yol göstermek manasında konuşmalar olur. 'Kendi aralarında konuşmayacaklar' diye bir şey yok ama insan kendine biraz zaman hazırlamalı, 'Allah'ın huzurunda neler yapabilirim' demeli, hayatını gözden geçirmeli, Allah'la beraber olabilme şuurunu yakalayabilmeli. İtikafa girmek isteyenler öncesinde cami görevlilerine müracaat etmeli."

CAMİLERE BU SENE HANGİ MAHYALAR ASILDI

Ramazanda minareleri süsleyen mahyalar da cemaatin kalabalık olduğu, tarihi öneme sahip olan Eyüp Sultan, Süleymaniye, Sultanahmet, Üsküdar Valide Sultan, Ataşehir'deki Mimar Sinan ve Eminönü'ndeki Yeni camilerine asıldı.

"Oruç, bayram, zekat, sadaka, paylaşmak, ibadet" gibi kavramlara yer verilen mahyalardan bazıları şöyle:

"Hayırda yarışınız", "Dua ibadetin özüdür", "Ramazan paylaşmaktır", "Oruç tut, sıhhat bul", "Ey oruç tut bizi", "Dünya ahiretin tarlasıdır", "Oruç bedenin zekatıdır", "Zekat malı korur", "Sevelim sevilelim."