Süleymaniyenin sırları!
Abone olMimar Sinan Süleymaniye'yi inşaa ederken kendine has bir oran kullanmış. İşte Süleymaniye'nin sırları...
Mimar Sinan'ın Süleymaniye Camii'nde uyguladığı ustalık sırları
500 yıl sonra keşfediliyor. Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi (ÇOMÜ) Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü
Resim-İş Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Enver Yolcu,
Süleymaniye Camisi'nin estetik kodlarını çözümlediğini bildirdi.
Mimar Sinan'ın kendine has bir oran kullandığını söyledi.
Yolcu, Avrupalıların ''Taşın şairi'' olarak nitelendirdiği Mimar
Sinan'ın, kalfalık devri eseri olan Süleymaniye Camisi'nin estetik
kodlarını çözümledi, Sinan'ın, caminin yapımında kendisine ait bir
ölçü-oran ilişkisi kurduğunu fark etti.
ALTIN ORANI KULLANMIŞ
Araştırmasında Mimar Sinan'ın Süleymaniye Camisi'ni inşa ederken,
muhteşem bir estetik bütünlük oluşturduğunu fark ettiğini belirten
Yolcu, bu eserde Sinan'ın bazı sayısal kodlardan yararlanıp
yararlanmadığını merak ettiğini söyledi.
Mimar Sinan'ın, öklit geometrisini iyi bildiğinin ve yapılarında
''Altın Oran''dan yararlandığını anlatan Yolcu, ''Doğada
birçok bitkide ve insan vücudunda bulunan (altın oran), kısa
parçanın uzun parçaya; uzun parçanın da her iki parçanın toplamına
olan oranına eşit olmasıdır. Bu oranın sayısal değeri
0.618'dir'' dedi.
Yolcu, Mimar Sinan'ın, Süleymaniye'nin taban planında ''Altın
Oran''ı kullandığının birçok araştırmacı tarafından ortaya
konulduğunu, ancak Sinan'ın Süleymaniye'nin dikey yapılanmasında bu
oranı kullanmadığını tespit ettiğini bildirdi.
SİNAN ORANI GELİŞTİRMİŞ
Çalışmasını genişlettikçe, Sinan'ın kendisine ait bir ölçü-oran
ilişkisi kurduğunu fark ettiğini anlatan Yolcu, şöyle konuştu:
''Mimar Sinan'ın kullandığı oranda, kısa ve uzun kenar arasında,
kareye yakın bir ölçü-oran ilişkisi vardır. İlk önce, üç şerefeli
minarelerin yüksekliğiyle ana kütlenin uzunluğu arasında nasıl bir
ilişki olduğunu inceledim. Bu minarelerin yüksekliğiyle ana
kütlenin uzunluğu arasında 0.83 oranı var. Araştırmam
ilerledikçe hayretler içinde gördüm ki, benzeri ilişkiler diğer
elemanlar arasında da söz konusu. Günümüze ulaşan bir belge yok ama
Mimar Sinan eserlerini bir plana oturtmadan yapmıyordu, hatta
maketlerini oluşturuyordu.''
Süleymaniye Camisi ile ilgili taban planı üzerinde birçok kaynağa
ulaştığını, Mimar Sinan ile ilgili sempozyumlarda sunulan
bildirilerden yararlandığını ve söz konusu camide dikey yapılanma
araştırması yapılmadığını gördüğünü ifade eden Yolcu,
''(Sinan Oranı)ndan söz edebilmek için Mimar Sinan'ın diğer
eserleri üzerinde de bir çalışma yapılması, Mimar Sinan'dan önce ve
sonra, bu oranın kullanılıp kullanılmadığına bakılması gerekir.
Sanat tarihçileri ve mimarlar bu konuyu daha detaylı olarak ele
almalıdır'' dedi.