İlk Söz:Sivaslılara;
kültür/sanat insanı, merhum M.Sarısözen’e sahip çıktıkları
için teşekkür ediyoruz…
Muzaffer Sarısözen hakkında geniş
bir çalışma, vefatının 55. yılı anısına, İstanbul Sivas
Konfederasyonu ve Sivas Platformu öncülüğünde, İTÜ TMDK Sanatçı
Öğretim Görevlisi Süleyman Şenel tarafından yayınlandı.
Ayrıca;İBB
CRR’de ve İTÜ TMDK’da yapılan Muzaffer Sarısözen Sempozyumu’nda da
27 bildiri sunuldu.
S. Şenel’e sorduk; genel hedef
sağlandı mı?
“Çok paydaşlı ve zor bir
organizasyondu. Sosyal medya ve kamuoyuna duyurulması
konusunda başarı sağlanamadı. Akademik ve sanat çevresine ise
ulaşıldı Sivaslılar; Sarısözen markasının, toplum belleğine ve
sanatsal etkinliklerle yerleştirilmesini, pekiştirilmesini
hedeflediler. Kalıcı olarak kitapların yayımlanması esas
amaçtı. 500 adet basılan, 1064 sf. hacimli bir kitap var ortada.
Sanat camiasına ve konuşmacılara verildi. Ülkemizdeki 100’ü aşkın
kütüphaneye dağıtılacak.. Önümüzdeki yıllarda, akademisyenler başta
olmak üzere, ilgililer, Sarısözen’i bu kitaptan ve bildiriler
kitabından okuyup öğrenecekler.”
Bu kitap; Süleyman Şenel’in 25. eseri olacak. Müzik
alanında yayının az, unvanlıların çok olduğu günümüzde bu eserle
önemli bir boşluk doldurulmuş oluyor. Elbette; ilgili
akademisyenler/araştırmacılar tarafından; okunup, değerlendirilip,
derslerde kaynak olarak gösterilirse. Çünkü, bizim alanımızda
yaygın olan “ben”lik, diğer akademisyenlerin çalışmalarının
görülmesini/paylaşılmasını engelliyor, maalesef gerçek bu!..
Kitap; dört bölümde hazırlanmış;
Birinci Bölümde,
M.Sarısözen’in; THM, THO, eleştiri-tanıtım-günlük/ilmi yazıları,
festivaller, mülakatlar, araştırmalar, demeçler, türkülerin notaya
alınması, ülkeyi dolaşarak derlemeler yapması, yurtdışı seyahatleri
v.b. yer almıştır.
İkinci Bölümde,
M.Sarısözen’in vefatından sonra yaz(p)ılan; seçme yazılar,
değerlendirmeler, radyo programları, makaleler, anılar ve
Sarısözen’in Türk Halk Musıkisi Usulleri kitabının basımı hakkında
verdiği iki rapor (Necdet Yaşar ve Nida-Neriman Tüfekçi’nin
yazdığı) yer almıştır.
Üçüncü Bölümde,
M.Sarısözen’in; derlediği, dikte ettiği, el yazısı ile yazdığı,
kaynak kişi olduğu –yayımlanmış/yayımlanmamış- seçme türkü
notalarına yer verilmiştir.
Dördüncü Bölümde,
M.Sarısözen’in; hayatı ve sanat hayatı ile ilgili yazılar,
yazma/basma belgeler, görsellerden meydana getirilen “eklere”
yer verilmiştir.
Yazar,
titiz bir çalışma yaparak, özellikle; kısaltmalarla, dipnotlarla ve
kaynaklarla, birçok kişiyle görüşerek ve Ankara Devlet
Konservatuvarı Folklor Arşivi’nde, TRT Müzik Dairesi Başkanlığı THM
Merkez Müdürlüğü’nde çalışarak, değerli TMH uzmanları/hocaları ile
görüşerek, özel belgelere yer vererek eseri
güçlendirmiş…
Ayrıca, yazarın, Sarısözen’in
derlediği ve dikte ettiği notalarla ve görüşleriyle ilgili
tespitleri de dikkate şayandır. Yazar; araştırma yapacak
akademisyenler için konu başlıkları da vermiştir. Yine; o zamanki
notalama anlayışı ile bugünkü gelişmeyi vurgulamış, kitabı okuyacak
gençlere notalama-çalgı-ses-yöresel ağız, kaynak kişi, künye,
yöresel dil v.b. konularda eleştiri hakkını da
kullanmıştır.
Yurttan
Sesler Topluluğu’nu kurmasının, M.Sarısözen’in; bir sanat
uygulayıcısı ve teşkilatçı bir lider olduğunun ispatı olarak
görülmesi doğrudur. Çünkü, bu topluluk; THM kültür-sanat hayatı
içinde önem taşıyan bir dönüşümü
sağlamıştır.
Kitabın amacı tek kelimeyle
(S.Şenel’den); “Muzaffer Bey’in bir ucundan tuttuğu, büyük
kültür-sanat davasının, etrafa saçılan belgelerinin izi” ni ortaya
çıkarmaktır.
Kitabın
yazarı, Süleyman Şenel’i tebrik ediyoruz.
Bu eser;
mutlaka kütüphanelerde yer almalı, müzik insanları
tarafından okunmalı, dersler çıkarılmalı, örnek alınmalıdır.
İnşallah, yakında Nida-Neriman Tüfekçi hocalarımızın kitabını da
görmek nasip olur…
Yozgatlılar
ne duruyorsunuz?