Marmara Ün. Eğitim Fak. GSE
Böl.Müzik Eğitimi ABD ziyaretimde akademisyen arkadaşlarla
konuşuyoruz. Elbette, köşemde yazılma(ma)sı şartıyla bilgi akışı
başlıyor.
Konu şu; Okul Öncesi Eğitimi
Bölümleri’nde ve GSE Müzik Eğitimi ABD’lerde, YÖK tarafından
kurulan komisyonlar ve çalıştaylar sonucunda hazırlanan bir program
varmış ve 2018/2019 eğitim-öğretim yılında uygulanmak üzere
üniversitelere gönderilmiş. Tartışmalar da
başlamış.
YÖK yetkilileri; YÖK’ün programlara
dahli olmadığını, sadece programa 2 dersin konmasını istediklerini,
(Eğitimde Ahlâk ve Etik-Özel eğitim ve kaynaştırma) diğerlerini
alan akademisyenleri tarafından oluşturulan komisyonca karar
verildiğini söylemiş.
Komisyon üyeleri; “konunun
ve taslağın bütün paydaş kurumlara gönderildiğini” belirtmişler,
ama ilgili bölüm başkanlarının haberi yokmuş!.. Yani, yine
sahiplenilmeyen bir programla baş başa kalınmış. Komisyonlarda
görev almak için koştur, eleştiriler üzerine ben/biz yapmadı(k)m,
haberim yok, o gün katılmamıştım v.b. kaçamak cevaplar
ver!…
Şimdi yeni programa,
analizlerimle bir göz atalım.
http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
1/ Blok flütün kaldırılması devrim
olmuş… “Bir çocuğun müzikten soğumasını istiyorsanız,
ağzına blok flüt verin” demiştik. Teşekkürler.
2/ “Batı Müziği Teori ve
Uygulaması” yerine, “Çoksesli Müzik Teorisi ve
Uygulaması” olmalıydı.
3/ “Bireysel Çalgı Eğitimi”
adı altında, çalgı çeşitliğine gidilmesi, Türk müziği çalgılarının
da eğitimde yerini alması gecikmiş bir karardır.
Teşekkürler.
a) ‘Kabak
Kemane’ yerine, sadece ‘Kemane’ denilmesi gerekirdi, çünkü artık
kemane kabaktan yapıl(a)mıyor…
b) ‘Tambur’ yazılmaz,
doğrusu ‘Tanbur’dur… ‘İstanbul’ gibi!..
c) “Üç Telli Kemençe”
geliştirildi ve artık “Dört Telli Kemençe” kullanımı daha
yaygın. Her ikisini de kapsayan; “Klasik Kemençe”
denilmeliydi. (Akademisyen bulunmasına göre..)
4/ “Marşları ve Okul
şarkılarını” çalabilmek ve okuyabilmek için Piyano’nun yer alması
gerekliydi. Teşekkürler.
5/ “Armoni
ve Eşlikleme” yerine, “Armoni ve Eşlik Modelleri” daha doğru bir
tamlamadır.
6/ “Batı müziği tarihi”,
“Türk müziği tarihi”; yerine “Müzik Tarihi” denilmesi, tarihin
bütünlük içinde verilmesi şarttır. Ayrım yanlıştır. Tarih
paralel yürümektedir. (Her iki alanı bilen akademisyen
yetişmeli)
7/ “Türk Sanat Müziği
Teorisi ve Uygulaması “ ve “Türk Halk Müziği Teorisi ve
Uygulaması” yerine, “Türk Müziği Teorisi ve Uygulaması”
olmalı ve bir bütünlük içinde verilmelidir.(Her iki alanı
bilen akademisyen yetişmeli)
8/ “Gitar
Eğitimi ve Eşlikleme” bu tamlamadaki görüşüm 5.mad.
gibidir.
9/
“Okul Müziği Dağarı” yerine, genel kabul gören; “Okul Müziği
Repertuvarı” kullanılmalıdır.
10/ “Orff
Çalgıları” nın “bir yy.” olması yanlıştır, en az 2 yy.
olmalıdır.
11/ “Türk Sanat Müziği
Korosu” ve “Türk Halk Müziği Korosu” tamam da; “Çoksesli
Koro” neden yoktur? Eğer, sadece tek sesli yapılacaksa,
Türk müziğinde koro kelimesine de karşıyız. Topluluk doğru
kelimedir.
Her türlü eleştiriye
açığız…
GÜZEL SANAT
ALANLARI YENİDEN BELİRLENMELİ!..
Daha önceki yazılarımızda, yeni
dünya düzeninde “Müzik ve Sahne
Sanatlarının”; gücü/çeşitliliği/zenginliği/toplumbilimlerle olan etkileşimi
nedeniyle, “Güzel Sanatlar” alanından ayrı tutularak, bağımsız ele
alındığını belirtmiş ve Güzel Sanatlar Fakültesi içinde “Müzik
Bölümü’ne/ASD’ye, “Sahne Sanatları Bölümü’ne/ASD’ye” izin
verilmemesini dillendirmiştik... Şimdi, Güzel Sanatlar alanının
içinde yer alan başlıkları veriyor, akademik platformlarda
tartışılmasında yarar görüyoruz;
1. Sanat Tasarımı ve Yönetimi Bölümü
2. Resim, Heykel ve Grafik Tasarımı
Bölümü
3. Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü
4. Sanat Eserleri Konservasyonu ve Restorasyonu
Bölümü
5. Sinema ve TV Bölümü
6. Fotoğraf, Çizgi Film ve Animasyon
Bölümü
7. Seramik ve Cam Tasarımı Bölümü
8. Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölümü
9. Geleneksel Türk El Sanatları
Bölümü
10. Sahne Dekorları ve Kostümleri
Bölümü
tweetter@goktanay57