Kimler Ramazanı boş geçer?
Abone olRazaman ayına sayılı günler kaldı. Kutsal ayda oruç tutacakları heyecan sardı. Ancak mazeretli olanlar da var.
Kimlerdir Ramazan ayında herkes oruçlu iken oruçlarını tehir
etme iznine sahip olan özürlüler? Zaman'dan Ahmet Şahin bu
mazeretlileri şöyle sıraladı:
1- En başta oruç tutacak güce erişmemiş haldeki masum çocuklar:
Bunlar ergenlik yaşına ulaşmadıkça oruç tutmakla yükümlü olmazlar.
Tutarlarsa sevabı, onları alıştıranlara da şamil olur. Ergenlik
yaşının son sınırı on beş yaş denmişse de, esas yükümlülük,
kızlarda özel hal, erkek çocuklarda da ihtilam olmanın başlamasıyla
kesinleşir.
2- Çocuklaşmış ihtiyarlar: Oruç tutacak kuvvete sahip olmayan bu
yaşlıların halsizlikleri oruç tutmaları halinde daha da artacak,
zor durumda kalacaklarsa tutmazlar. Bunların maddi imkanı müsait
olanları, tutmadıkları her oruç başına yoksula birer fitre
verirler. Oruçlarını böyle tutmuş sayılırlar. Fitre miktarı bir
sadaka veremeyecek durumda olanlardan ise Rabbimiz onu da istemez
bağışlar, borçlu da kalmazlar...
3- Yaşlı değil, fakat hasta olanlar: Oruç tutacak olurlarsa
hastalıkları fazlalaşıp, sıhhati daha da bozulacak olan hastalar,
sıhhatine kavuşunca tutmaya niyet ederek bekleyebilirler...
4- Hamile hanımlar: Taşıdıkları bebeğine bir zarar geleceğini
düşünüyorlarsa doğumdan sonraki müsait devrede tutmayı niyet ederek
oruçlarını tehir ederler.
5- Çocuk emdirmekte olan anneler: Oruçlu iken sütün azalacağını,
emen çocuğun ya da annenin zarar göreceğini düşünüyorlarsa
oruçlarını tehir eder, sonra tutarlar.
6- Her ay belli günlerdeki özürleri başlamış bulunan hanımlar:
Bunlar da oruçlarını bu halleri başladığı anda bırakırlar; bittiği
günden sonra başlarlar. Bu özürlerini başlatmamak için önceden ilaç
almaya mecbur değiller. Çünkü oruç tutamadıkları günlerinde de
Rabb'imizin tutmayın emrine itaat ettikleri için oruçlarını tehir
etmekteler. Yani isyan yok yine emre itaat var.
7- Seferde olanlar: Oruç günlerinde doksan kilometreden az olmayan
yolculuğa çıkmış bulunanlar. Bunlar yolda tutarlarsa sevaplısını
tercih etmiş olurlar, tutmazlarsa verilen izni kullanmış olurlar,
sefer dönüşünde tutacakları için bir vebal söz konusu olmaz.