Karaman Hoca giyinmiş çıplakları anlattı
Abone olTürkiye'nin önde gelen ilahiyat hocalarından Profesör Dr. Hayrettin Karaman çarpıcı açıklamalar yaptı
Ünlü İslam Hukuku hocalarından Hayrettin Karaman, örtünen
kadınların giyim şekline dikkat çekti. Karaman'ın "Çıplak
mı değil. Ama çıplak gibi. İkincisi bütün vücut hatlarınız belli
oluyor. Giyiniyor ama açıktan daha cazip hale geliyor"
şeklindeki sözleri çarpıcıydı.
Karaman Hoca ayrıca kadınlar ve erkeklerin aynı hizada namaz
kılabileceğini söyledi.
TRT Haber’de önceki gece Kozmik Oda programının konuğu, ünlü İslam
hukuku profesörü Hayrettin Karaman’dı. Rıdvan Memi’nin sorularını
yanıtlayan Karaman, başörtüsü, kadın-erkek ilişkileri ve
Cemevlerine ibadethane statüsü verilmesi tartışmasına ilişkin
çarpıcı açıklamalarda bulundu.
AÇIKTAN DAHA CAZİP BAŞÖRTÜLÜ ‘GİYİNMİŞ ÇIPLAKLAR’
VAR’
Karaman, “Bir kısım kadınlar aynanın karşısına geçtiğinde
karşı tarafı nasıl çarparım diye düşünür. Bunu da hem başını açan
hem de örten için söylüyorum. Kimi de vardır, rüküş olmayayım ama
saygın, düzgün olayım der. Ama maksatlarını biz bilemeyiz.
Maksadı bir yana bırakalım ve görüntüye gelelim. Görüntüde tesettür
başın üstüne bir örtü alıp, açmış olmaktan daha güzel bir
kıyafetle, renkle, duruşla insanların karşısına çıktığınız zaman
da, mecazi anlamda söylüyorum yine zinetinizi sergilemiş olursunuz.
Yani başörtü takarak ayetin anlamına maksadına ters düşersiniz.
Açarak da olur bu takarak da olur.”
'ÇIPLAK MI DEĞİL AMA ÇIPLAK GİBİ'
Programda bu noktada Rıdvan Memi’nin sorduğu, Hz.
Peygamber sahih bir hadiste “Giyinmiş Çıplaklar” tabirini
kullanıyor, kimleri kastediyor? sorusuna Hayrettin Karaman’ın
verdiği cevap çarpıcıydı:
“Bu az önce konuştuğumuz konuyla alakalı. Bu ifadeyi birkaç
şekilde tefsir etmişler ve yorumlamışlar. Bunlardan bir tanesi
şeffaf giyersiniz altını gösterir. Çıplak mı değil. Ama çıplak
gibi. İkincisi bütün vücut hatlarınız belli oluyor. Bunlara bir şey
daha eklemek icap ediyor, onu konuştuk az önce o da şudur.
Giyiniyor ama açıktan daha cazip hale geliyor. Başını
örtüyor, giyiniyor fakat öyle renklerle, öyle şekillerle ve öyle
bir güzellik vererek, estetik değil cazibe vererek bunu yapıyor ki
açık olsaydı belki o kadar dikkati çekmeyecekti. Bunu da
çağdaş olarak eklemek lazım bu o yorumlara."
‘BAŞÖRTÜSÜ TEMEL KULLUK ENSTRÜMANIDIR
DENEMEZ’
Rıdvan Memi’nin “Başörtüsü Allah’ın kadına dönük vazettiği
unsurların temelini oluşturacak bir enstrümandır, denebilir mi?
sorusuna ise Karaman’ın yanıtı gayet netti:
“Hayır denemez. Ben ısrarla örtünme tabirini kullanıyorum, bir.
Bunun hem kadına hem erkeğe ait olduğunu söylüyorum, iki.
Üç, örtünme Kur’an’da emredildiği için vazgeçemeyeceğimiz
bir araçtır. Ama kadın ve erkekten istenen temel bir kulluk
ensturmanıdır diyemeyiz.”
‘ERKEKLER KADINI GÜNAH ARACI GÖRÜP OLMAYAN YASAKLARI
KOYABİLİYOR’
Kozmik Oda’da yaşanan en ilginç diyaloglardan biri de Rıdvan
Memi’nin “Ahzab Suresi 59. Ayetin (dış giysi emri ayeti) sonundaki
“Allah çok bağışlayıcıdır. Rahmet Kaynağıdır” ifadesi, Elmalılı
Hamdi Yazır tarafından “Tesettür emrolunduğundan dolayı kadınlar
bir baskıya uğratılmasın, aşırıya gidilmesin” şeklinde
yorumlanıyor. Katılıyor musunuz?” sorusu üzerine gelişti, Hayrettin
Karaman şunları söyledi:
“Tabii. Şöyle katılıyorum. Cenab-ı Hakk kadınlara yönelik bir
takım emirler ve yasaklar getiriyor. Fakat insanlar Allah’ın
maksudunu aşarak, kendi egolarını tatmin etmek, kendi
egemenliklerini kadınlar üzerinde göstermek ve kadınlara tahakküm
edebilmek için bu maksadı aşabiliyor ve Cenab-ı Hakk’ın
hedeflemediği yasakları koyabiliyorlar. Öyle oluyor ki camiye bile
kadınların namaz kılmak için gitemelerini engellemek istiyorlar da
Peygamber Efendimiz onlara 'Allah’ın kadın kullarını Allah’ın
evlerinden mahrum etme' diyor."
‘KADINLAR CAMİDE ERKEKLER İLE BİRARADA, AYNI HİZADA NAMAZ
KILABİLİR’
“İnsanlar günah işlememek için günah imkanlarını ortadan kalkmasına
talip oluyorlar. Halbuki Allah böyle istemiyor. Din böyle
istemiyor. Din şöyle istiyor, günah işleme imkanı bulunacak fakat
siz iradenizle, Allah’a olan sevgi ve saygınızdan dolayı onu ihlal
etmeyeceksiniz. Erkekler kadını günah aracı olarak görmüşler. Bu
günah aracını mümkünse evin içinde hapsetmeyi arzu etmişler. Sınırı
aşma dediğim işte bu. Sınırı tarih boyunca aşmışlar. Peygamberimiz
bile bununla mücadele etmiş. Peygamber Efendimiz zamanında
saflar önce erkekler, sonra erkek çocuklar sonra da kadınlar
şeklinde sıralanmış. Ama erkekler kadınların hizasında olsalar.
Mezhep imamları bu konuyu tartışmışlar. Mesela Hanefiler demişler
ki, kadın önde olursa ya da erkeğin hizasında olursa erkeklerin
namazı bozulur. Ama diğer imamlar bozulmaz demişler. Bozulmaz niye
bozulsun. Kadınlar ve erkekler aynı hizada
durabilirler.”
‘SİMGE ŞEKLİNİ BELİRLESİNLER, ÖYLE ÖRTÜNMEYİN DİYE FETVA
VEREYİM’
“Başörtüsünün iddia edildiği gibi siyasal simge olarak şekli
belirlensin ben kızlara o şekilde örtmeyin diye fetva vereceğim,
bunu örtmeyin bunun dışında her türlü örtün ve okulunuza gidin
diyeceğim. Önemli olan örtünmedir. Ne şekil ne kıyafet tayin
edilmiş değildir.”
‘CEMEVLERİ KURAN VE SÜNNETE GÖRE İBADETHANE
DEĞİLDİR’
Kozmik Oda’da son günlerde yeniden konuşulan Cemevlerine ibadethane
statüsü verilmesine yönelik tartışma da gündeme geldi. Rıdvan
Memi’nin “Cemevleri Kuran ve sünnete göre ibadethane sayılabilir
mi?” sorusuna Hayrettin Karaman’ın yanıtı yine netti:
CEMEVLERİ OLMASIN ANLAMINA GELMEZ
“Sayılmaz. Kur’an ve sünnette Cemevlerinde yapılan şeyler ibadet olarak kabul edilmiyor. Kur’an’da ve sünnette ibadetin ne olduğu belli. Cemevlerinde hem dini hem de kültürel bir takım ritüeller yapılıyor. Bunun tamamına birden ibadet demek mümkün değildir. Bunlarda o evde yapıldığına göre o anlamda ona mabed demek mümkün değildir. Bu cemevleri olmasın manasına gelmez. Cemevlerine din adamları gelmesin, cemevlerine devletin camilere yaptığı gibi yardımlar yapılmasın manasına gelmez. Dedelere maaş vermek lazımsa verilmesin anlamına gelmez. Bu manalardan söylemiyorum. (haber 7)