“Güzel Sanatlar Alanı” Doç. yönetmeliğinde neler var!.. (1)
Yönetmelik yazmak çok zor iştir; Prof. olmak değil, işin uzmanı olmak gereklidir.
(GÜNCEL: Tebrikler…Bir yarışmayı daha sorunsuz yapamadık!… Neden popüler isimleri sunucu yapmakta ısrar edilir? Ülkemizde sunucu mu kalmadı? Popüler isimlerin yarışmalarda yaptıkları gaflarla mahvolmadı mı? Dizisi tuttu diye, sunucu olunur mu? Sunuculuk kolay iş mi? Hiç mi geçmişten ders alınmaz? Bizler de “İstanbul Türk Müziği Günleri” etkinliklerinde sunucular ile beraberiz. Söylediğim şudur: “öne çıkmayın,metin dışına taşmayın, kendinizden bahsetmeyin, seyirciyi güldürmeye çalışmayın, şahsi düşüncelerinizi yansıtmayın, ödül alana mutlaka söz verin, ödül alanı yok farz etmeyin v.b.”
Geceyi mahvettikten sonra dilesen ne olur, dilemesen ne olur!..
Konumuz Doç. adayları ile ilgili. Bir çok akademisyen sanatçının zorlandığı, şikayet ettiği ama diler getiremediği Doç. yönetmeliğine birlikte göz atalım (dikkat çektiğim noktalar büyük harflerle belirtilmiştir);
Müzikoloji:
Basılmış KİTAP, kitap BÖLÜMÜ veya hakemli dergilerde (Bkz: ) MAKALE yayımlamış olmak.
Müzik Teorileri:
Müzik teorisi ve analizi ile ilgili (solfej, armoni, form bilgisi, kontrpuan, v.b. gibi) alanlarda yayınevlerince basılmış BİR KİTAP veya İKİ MAKALE yazmış olmak, ayrıca uzmanlarca onanmış, basılmış ya da basıma hazır EĞİTİM içerikli en az ÜÇ ÇALIŞMA SUNMAK.
Türk Sanat Müziği /Türk Halk Müziği:
- Geleneksel MÜZİK TEORİSİ ve analizi ile ilgili BASILMIŞ KİTAP ve yayımlanmış MAKALESİ olmak.
- Her iki alanda herhangi bir enstrümanın İCRA TEKNİĞİNİ GELİŞTİRMEK üzere METOTLAŞTIRILMIŞ, yararlılığı BEŞ UZMAN (prof., devlet sanatçısı, eğitim bilimci, editör v.b.) tarafından ONANMIŞ eğitim MÜZİĞİ DİZİNİ yaratmış veya DERLEMİŞ
Tiyatro Kuramı:
1) Başvurulan doçentlik alanı ile ilgili ve lisansüstü çalışma(lar)dan üretilmemiş ÖZGÜN BİLİMSEL BİR ESER yayımlamak.
2) Bir OYUN,GÖSTERİ çalışmasında YORUM,TASARIM,ARAŞTIRMA,YAZIM v.b. alanlarda ÜRETKEN BİR GÖREV almak ve tiyatronun yaygınlaşması için ÇALIŞMALAR yapmak.
Oyunculuk-Reji:
1) Başvurulan doçentlik alanı ile ilgili ve lisansüstü çalışma(lar)dan üretilmemiş ÖZGÜN BİR ESER hazırlamak.
2) Oyunculuk dalı için değişik türlerde önemli ROLLERİ OYNAMAK ve bunları görüntü kayıtlarıyla BELGELEMEK. Oynadığı rollerden en az DÖRDÜNÜN KURAMSAL ÇALIŞMALARINI yapmak (yazar ve dönemi, rol analizi, rol çalışma yöntemi, oyun ve rol yorumu üzerine)
3) Reji dalı için ÖNEMLİ VE SAYGIN tiyatrolarda OYUNLAR SERGİLEMEK, sahnelenen oyunlardan en az ikisinin GÖRÜNTÜ KAYITLARIYLA birlikte REJİ DEFTERİNİ hazırlamak.
Yorum-Dramatik Yazarlık:
1) Başvurulan doçentlik alanı ile ilgili ve lisansüstü çalışma(lar)dan üretilmemiş ÖZGÜN BİR ESER hazırlamak.
2) Sahne, TV, radyo, sinema gibi dallarda en az iki adet DRAMATİK nitelikli METİN yazmak. Bu metinleri BASILI hale getirmek ve GÖSTERİYE sunmak.
3) Bir OYUN, FİLM,GÖSTERİ ve benzeri çalışmalarda araştırma, yorum, tasarım v.b. ÜRETKEN GÖREV ALMAK.
Sahne Tasarımı:
1) Başvurulan doçentlik alanı ile ilgili ve lisansüstü çalışma(lar)dan üretilmemiş, ÖZGÜN BİR ESER hazırlamak.
2) Sahne TV oyunu, gösteri gibi alanlarda TASARIM çalışmaları yapmak, bu çalışmalardan en az DÖRDÜNÜN BELGELERİNİ hazırlayıp sunmak.
3) Bir OYUN, FİLM,GÖSTERİ ve benzeri çalışmalarda araştırma, yorum, tasarım v.b. ÜRETKEN GÖREV ALMAK.
Dans ve Koreografi:
1) SEÇKİN KURUMLARDA SOLİST olarak en az ÜÇ ESERDE ÖNEMLİ ROL almış olmak ve bunları ilgili kurumlardan alınmış görsel kayıtlarla BELGELENDİRMEK.
2) Koreografi alanında bir ESER YAYINLAMAK.
3) KOREOGRAFİSİNİ YAPTIĞI EN AZ ÜÇ ESERİ sahnelemek ve bunları CANLI veya STÜDYO kayıtları ile BELGELEMEK. (Eserlerin her biri için yaratı (YARATICI OLACAK) içerikleri hakkında sunuş raporu jüri üyelerine sunulacak dosyada yer alacaktır)
4) Türk Halk Oyunları alanında, festival v.b. etkinliklerde YAPIMCI,YORUMCU,EĞİTİCİ,KOREOGRAFİ DÜZENLEYİCİ (KOREOGRAF OLACAK) olarak yer almak ve bunlardan en az ÜÇ ESERİN görsel kayıtlarını BELGELEMEK.(Eserlerin her biri için yaratı (YARATICI OLACAK) içerikleri hakkında sunuş raporu jüri üyelerine sunulacak dosyada yer alacaktır).
Görüldüğü gibi, yönetmelik kendi içinde tutarsız, cümlelerde düşüklükler var. Kimler hazırladı bilmiyoruz, ama, mutlaka Prof. lardan bir kurul oluşturulmuştur. Çünkü; Y.Doç. ve Doç.lerin kafası henüz yönetmelik yazmak için çalışmamaktadır!..
Bize göre; "çok kullanılan 'yaratı' kelimesi yaygın kullanımda değildir. Eğer yönetmelikte olup, uygulanma(yacak)yan maddeler varsa çıkartılmalı, akademisyenlerin yanlış yollara sapmalarına (ÜDS/YDS de olduğu gibi) fırsat yaratılmamalıdır.
Yoksa; inandırıcılık, etiklikten bahsetmek mümkün olmayacaktır, bu da Güzel sanatlar alanının kan kaybına yol açacaktır ki, gidiş o yöndedir…
Bizden hatırlatması…
Son SÖZ:
"Bir avuç toprağı yoğurmayı bile bilmeyenler.
Duygusuz yavan insanlar.
Bu benim ruhum en kutsal varlığım...
Bunlar çalışma saatleri. Ruhumun yandığı saatler.
Siz yiyip içerken, dalga geçerken, oburca tıkınırken, ben
heykelimle yalnızdım..
Ve yavaş yavaş akan benim hayatımdı..
Bu toprağın derinliklerine kanımı akıtıyordum..." (Camille
Claudel/Fransız Heykeltıraş)